Alcatel-Lucent OmniAccess Stellar Asset Tracking
Verbeter de resultaten en werk efficiënter met slimme, realtime verbindingen tussen mensen en apparatuur
Dankzij asset-tracking kunnen werknemers realtime nagaan waar kritieke en niet-kritieke apparatuur en andere bedrijfsmiddelen zich bevinden via een plattegrond. Personeel kan ook snel en real-time worden gelokaliseerd.
Asset-tracking geeft ook informatie over gebruikspatronen – zelfs wanneer de apparatuur niet in gebruik is. Weten hoe vaak iets wordt gebruikt, kan informatie opleveren zoals:
- Hoe lang mensen moeten wachten voordat de apparatuur beschikbaar is
- Of apparatuur en andere bedrijfsmiddelen voor langere periodes in een opslagruimte staan
- Hoe regelmatig apparatuur wordt onderhouden
- Hoeveel tijd het personeel besteedt aan het zoeken naar mensen en apparatuur
De nieuwste technologie voor Asset Tracking is Bluetooth Low Energy (BLE). BLE is een “nearfield” technologie die zorgt voor een betere nauwkeurigheid van de plaatsbepaling. Omdat BLE minder energie verbruikt, hebben BLEapparaten een langere batterijduur, wat de bedrijfs- en onderhoudskosten vermindert. Een BLE-oplossing gecombineerd met een intuïtieve smartphone-app kan het personeel in staat stellen zowel collega’s als apparatuur op een plattegrond te lokaliseren via een eenvoudige (auto-text) zoekfunctie. En doordat BLE-tags gemakkelijk kunnen worden toegewezen aan apparatuur of medewerkers heeft de IT-afdeling minder werkdruk. Een oplossing voor asset-tracking met BLE:
- Biedt nauwkeurige vindbaarheid van apparatuur zonder dure en additionele overlay-oplossingen
- Verstoort de aanwezige Wi-Fi-infrastructuur niet
- Zorgt ervoor dat apparaten een langere batterijduur hebben ten opzichte van aparaten die Wi-Fi gebruiken
- Is sneller terugverdiend dan niet-BLEoplossingen door de lagere apparatuurkosten, implementatiekosten en operationele kosten.
Uitdagingen het hoofd bieden met asset-tracking
Bedrijven en instellingen worden dagelijks geconfronteerd met verschillende uitdagingen; of het nu financiële-, operationele-, of veiligheidsuitdagingen zijn. Tijd die wordt besteed aan het zoeken naar mensen of apparatuur lijkt misschien niet erg relevant, maar verspilde tijd betekent ook geldverspilling.
Of het nu voor een noodsituatie is, voor normaal gebruik of voor onderhoud; apparatuur en andere bedrijfsmiddelen moeten gemakkelijk te lokaliseren zijn. Naast het lokaliseren van apparatuur, is ook de veiligheid van het personeel van belang. Door de locatie van mensen te weten kan er in geval van nood snel hulp worden gereageerd.
De analyses die beschikbaar zijn door asset-tracking geven informatie over hoe de apparatuur wordt gebruikt en waar het zich bevindt. Deze informatie helpt de organisatie om het gebruik van de apparatuur te optimaliseren; de kosten van een overschot aan apparatuur (die zonder asset-tracking nodig is om de beschikbaarheid ervan te garanderen) worden daarmee vermeden. Op basis van de verkregen data worden inventarislijsten tot stand gebracht. Deze lijsten kunnen helpen met het bijhouden van het onderhoudsschema om zo het gebruik van de apparatuur te optimaliseren. Daarnaast kunnen geo-notificaties waarschuwingen geven wanneer er onderhoud nodig is, of wanneer apparatuur wordt verwijderd of gestolen uit een gebouw.
Tijd besparen betekent ook geld besparen
Mederwerkers zijn meer dan een uur per dag op zoek naar iets of iemand*. Dat is tijd die efficiënter besteed kan worden. En door het feit dat er veel apparaten geïntegreerd zijn in een netwerk, is het lokaliseren ervan belangrijker dan ooit.
Als u geen apparatuur kunt vinden, kunt u het ook niet gebruiken. Bovendien kost zoekgeraakte of gestolen apparatuur bedrijven jaarlijks miljoenen euro’s.
Apparatuur moet snel worden gevonden, of het nu is voor een noodsituatie, of om ervoor te zorgen dat ze voldoende onderhouden worden. Als apparatuur niet regelmatig worden onderhouden, kan die niet meer worden gebruikt en moeten die worden vervangen, wat de kosten verder kan verhogen.
Alcatel-Lucent OmniAccess Stellar Asset Tracking
Als het gaat om het lokaliseren van apparatuur en mensen, biedt Alcatel-Lucent OmniAccess® Stellar Asset Tracking de nodige slimme verbindingen die helpen om de organisatie te verbeteren, een beveiligde omgeving te bieden en de efficiëntie te maximaliseren.
Met de asset-tracking-oplossing van ALE kunnen bedrijven en instellingen snel en accuraat personeel, cliënten en apparatuur lokaliseren. Hierdoor kan meer efficiëntie worden behaald. Het volgen van de locatie van werknemers die onbedoeld kunnen ronddwalen, het lokaliseren van aannemers die ter plaatse werken, kan helpen om iedereen veilig te houden. Vanuit een economisch perspectief kan het volgen van apparatuur de hoeveelheid verloren of ontbrekende apparatuur reduceren, de workflows in de organisatie verbeteren en de bedrijfskosten verlagen.
Met OmniAccess Stellar Asset Tracking kunnen organisaties:
- Tijd vrijmaken die beter besteed kan worden.
- De kosten verlagen voor het vervangen van apparatuur die niet kan worden teruggevonden.
- Snel personeel lokaliseren.
- Een ongekend hoog veiligheidsniveau garanderen voor iedereen.
Lokaliseer personeel en apparatuur in realtime
OmniAccess Stellar Asset Tracking bespaart het personeel tijd dankzij eenvoudig te gebruiken functies zoals:
- Eenvoudige zoekinterface voor niet-technisch personeel
- Toegang op basis van functie voor het lokaliseren van apparatuur/bedrijfsmiddelen.
- Zoeken op individuele apparatuur/persoonsnaam of op een categorie van apparatuur/personen.
- Zoekfunctie voor apparatuur op basis van een webapplicatie en mobiele app met een geoptimaliseerd responsief ontwerp.
- Aanpasbare parameters voor het indelen van apparatuur voor verschillende gebruikssituaties in de zorg.
Het volgen van objecten en mensen in real-time maakt de workflow efficiënter en kan helpen processen te verbeteren. De voordelen zijn onder meer:
- Verbeterd gebruik van de apparatuur en lagere overheadkosten.
- Betere monitoring van apparatuur in en rond het gebouw om diefstal te voorkomen.
- Verbeterde tevredenheid van personeel omdat ze minder tijd besteden aan het zoeken van apparatuur.
Een overzicht van alle apparatuur
Zie welke apparatuur beschikbaar is en vind het op de plattegrond. U weet welke apparatuur het dichtst bij u of andere werkplekken staat. Specifieke pictogrammen van materiaal en van personen maken het gemakkelijk om de persoon of het apparaat te vinden. Er kunnen aangepaste velden worden gebruikt om direct via de app gepersonaliseerde parameters in te stellen.
Alle componenten van de Asset Tracking-oplossing in één overzicht
Het volgende schema geeft de belangrijkste componenten van de OmniAccess Stellar Asset Tracking-oplossing weer.
OmniAccess Stellar BLE-infrastructuur
- OmniAccess Stellar AP1201BG BLE-gateway en/of OmniAccess Stellar Access Points met ingebouwde BLE-radio’s ontvangen BLE-frames van de asset-tags en geven vervolgens de locatie-informatie door aan de Alcatel-Lucent OmniVista® Cirrus Asset Manager via Alcatel-Lucent OmniAccess Stellar Access Points, of een externe Wi-Fi of LANinfrastructuur.
- Automatisch gekalibreerde bakens zorgen voor vaste referentiepunten voor de gateways, wat de nauwkeurigheid van de tags verbetert.
- Mobiele BLE-tags (vierkant of in de vorm van een pasje) voor mensen en apparatuur bieden een eenvoudige en discrete manier om datgene wat belangrijk is bij te kunnen houden, of het nu gaat personeel of apparatuur. De tags hebben ingebouwde accelerometers om het accuverbruik te
verminderen en bewegingen nauwkeurig te volgen. De tags ondersteunen ook programmeerbare alarmopties voor verschillende toepassingen. Het toewijzen van een asset-tag is net zo eenvoudig als het scannen van de QR-code van de tag met de smartphoneapp. Aan elke tag kunnen verschillende attributen worden toegewezen, zoals: naam van de apparatuur, afdeling waaraan een tag is gekoppeld, categorie van de apparatuur, gepland onderhoud, geonotificaties, e.d.
Cloud management
De Alcatel-Lucent OmniVista® Cirrus Asset Manager biedt beheer, zoekfuncties, statistieken & analyse, en geonotificatiefuncties. Deze slaat elk gegevenspunt op en ordent deze data om een nauwkeurige analyse en optimalisatie van de workflow mogelijk te maken. De tool biedt ook realtime plattegronden van alle apparatuur en mensen die tags dragen, waaronder personeel en cliënten beveiligingspersoneel, alsook tijdelijke aannemers.
- Apparatuur-beheer: Lokatie-configuratie, abonnement; een apparaat of persoon toewijzen of opnieuw toewijzen aan een tag; elk apparaat kan
worden gekoppeld aan een afbeelding, een categorie, of bepaalde parameters zoals geonotificaties die een melding geven wanneer apparatuur wordt verwijderd uit een bepaald (afgebakend) gebied. - Zoekfunctie: geeft realtime locatiegegevens van apparatuur:
Vereenvoudigd zoeken naar apparatuur, een persoon of een bepaalde categorie apparatuur/personen
Geavanceerd zoeken met filterfunctie
Toekomstige geavanceerde zoekopdrachten die meerdere keuzes combineren (apparatuur + onderhoud + beschikbaarheid)
Geoptimaliseerd en responsief zoeken, waardoor een gebruiker aangepaste velden direct kan wijzigen en beheren door bijv. op een pictogram te klikken: melden dat een bed niet beschikbaar is of een notitie toevoegen over een nieuwe patiënt of een nieuw onderhoud - Inventarisatie van de apparatuur: een volledige inventarislijst van assettags zorgt ervoor dat al uw apparatuur wordt bijgehouden. Dit vereenvoudigt de taak van IT voor het beheer en het onderhoud van het asset-tracking-netwerk, terwijl realtime audit-gegevens voor speciale activiteiten worden geleverd, zoals de huidige status van de accuduur van alle tags.
- Statistieken & analyses: geeft realtime en historische locatiegegevens die IT, personeel, personeelshoofden en andere verantwoordelijken in staat stellen om de locatie, beweging en het gebruik van de apparatuur volledig te begrijpen.
Inzichtelijke analyses zoals heat maps en geo-notificatiegegevens helpen organisaties om betere zakelijke beslissingen te nemen. Cloud-API’s kunnen ook door een derde partij worden gebruikt voor nog meer business intelligenceanalyses.
Mobiele applicatie
De gebruiksvriendelijke smartphone-app en de webinterface zijn essentiële tools die helpen om objecten en mensen in real-time te volgen.
De app biedt ook een volledige inventarisatie van mensen en apparatuur en hun locaties op een plattegrond. Daarnaast zorgen meldingen op basis van de webapplicatie en de mobiele app ervoor dat de juiste mensen op de hoogte worden gebracht van belangrijke gebeurtenissen of wanneer apparatuur onderhoud nodig heeft.
Hoe gaat dit in zijn werk?
De hardwarecomponenten van Alcatel-Lucent Enterprise Asset Tracking werken samen met de OmniVista Cirrus Asset Manager om locatieinformatie te geven over mensen en apparatuur. Hiervoor moeten de Stellar BLE-gateways worden geïnstalleerd, die met behulp van kalibratiebakens automatisch kalibreren voor de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling. Op basis van het verwachte nauwkeurigheidsniveau en de omgeving is een bepaalde dichtheid voor BLE-gateways en autokalibratiebakens vereist.
De Stellar BLE-gateway verzamelt gegevens over de asset-tags die nodig zijn voor de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling en stuurt deze door naar OmniVista Cirrus Asset Manager, die de positie van mensen en apparatuur nauwkeurig berekent op basis van het geïntegreerde locatieprogramma. De locatie-informatie wordt vervolgens weergegeven in de OmniVista Cirrus Asset Manager-tools en de mobiele app. Deze informatie wordt nooit gedeeld en alleen gebruikt voor de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling en is in overeenstemming met de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en vergelijkbare wettelijke vereisten voor persoonlijke veiligheid.
Zorg voor meer veiligheid voor het personeel en cliënten
De OmniAccess Stellar Asset Tracking-oplossing zorgt voor de veiligheid van personeel en cliënten op basis van de locatie bij het gebruik van BLEtags met alarmfunctie. Een asset-tag met een programmeerbare knop kan worden ingesteld om een noodoproep door te geven: Bijvoorbeeld in geval van calamiteiten. De tags kunnen ook worden gebruikt als een methode om hulp in te roepen, bijvoorbeeld bij het uitvoeren van een schoonmaakbeurt met biologisch gevaarlijke stoffen.
Voorbeeldscenario:
- De OmniVista Cirrus Asset Manager brengt het beveiligingspersoneel op de hoogte van het alarm, die de locatie exact weergeeft.
- Het dichtstbijzijnde beveiligingspersoneel reageert op het alarm om te helpen
Conclusie (Voorbeeld: toepassing in de zorg)
Zorgstellingen moeten de best mogelijke zorg bieden en tegelijkertijd de kosten in de gaten houden. Door de locatie van patiënten en personeel te weten en inzicht te hebben in het gebruik van apparatuur, heeft u de nodige tools om de waarde van uw mensen en uw apparatuur volledig te benutten. Uitgebreide analyses, zoals historische gegevens en het beheer van flows binnen een geografisch gebied, stellen u in staat uw omgeving te optimaliseren. Zodoende wordt de zorgverlening verbeterd, de bedrijfskosten worden verlaagd en de tevredenheid van patiënten en artsen wordt verhoogd.
Met de ALE OmniAccess Stellar Asset Tracking-oplossing kunnen ziekenhuizen, klinieken en woonzorgcentra in real-time apparatuur en mensen lokaliseren. Als u weet waar uw apparatuur zich bevindt, kunt u de kosten voor de aankoop van apparatuur, die voorheen niet zou worden terugevonden, besparen. De mogelijkheid om apparatuur zoals bedden, infuuspompen, monitoren en rolstoelen snel te lokaliseren, vermindert ook de tijd die het personeel besteedt aan het zoeken naar deze apparatuur en maakt tijd vrij voor een betere patiëntenzorg. De tevredenheid van de patiënt vertaalt zich in betere resultaten, wat het doel is van elke zorgverlener.
Om meer te weten te komen over de ALE Asset Tracking-oplossing of om een demo aan te vragen, kunt u vandaag nog contact met ons opnemen.